Fenntartható design és kommunikáció képzés – Interjú a GB Academy társalapítóival, Lévai Gáborral és Wiszkidenszky Andrással

A MOME Opennél elkötelezetten keressük azokat az oktatási területeket és design megoldásokat, amelyekkel újító, ugyanakkor hiánypótló tudást adhatunk át. Éppen ezért a Green Brands Academy-vel karöltve létrehoztuk a Fenntartható design és kommunikáció képzést, ahol vezető fenntarthatósági szakemberektől és az ágazati kommunikációban már tapasztalt kollégáktól szerezhetnek korszerű ismereteket a résztvevők.

Tanfolyamunk szakmai vezetőit: Lévai Gábor, impact szakértőt és Wiszkidenszky András, branding és marketing szakértőt, a GB Academy társalapítóit kérdeztük a témáról!


MOME Open: A fenntarthatóság napjainkban egy szinte mindenkit érintő kérdéskör. Mikor vált a vállalatok számára is elengedhetetlenné, hogy foglalkozzanak a témával?

Lévai Gábor és Wiszkidenszky András: Az elmúlt évtizedben erősödött az a munkavállalói és vásárlói igény, hogy a vállalatok termékei, szolgáltatásai választ kínáljanak a közvéleményben erősödő aggodalomra bolygónk állapota iránt. Akik először foglalkoztak ezzel komolyan marketingjükben, jobb esetben pedig valós működésük során, azok még úttörőnek számítottak. A Z-generáció kezdett aztán olyan nyomást gyakorolni a cégekre, amelyet már nem lehetett figyelmen kívül hagyni: a munkaerőhiány miatt a vállalatok elkezdtek odafigyelni erre az előbb generációs, aztán globális elvárásra, és többféleképpen igyekeztek rá válaszolni. Volt, ahol valós stratégiával, felelős hozzáállással és szakértők alkalmazásával, nagyrészt azonban sajnos a greenwashing valamely formájával, vagyis hogy zöld állításokat tettek, de azokat nem támasztották alá tényekkel.

 

 

MOME Open: A MOME Open és a GB Academy közösen hívta életre a Fenntartható design és kommunikáció képzést, amely a fenntarthatóság mentén körvonalazódó feladatkörök és elvárások teljesítésében nyújt segítséget. Mi inspirált Benneteket a GB Academy megalapításakor?

L.G. és W.A.: Mi a GREEN BRANDS fenntarthatósági tanúsítványt hoztuk el 2018-ban a kelet-európai régióba, Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába, hogy segítsünk a valós, ökológiailag pozitív teljesítményt nyújtó márkáknak, hogy hiteles, EU által is elfogadott védjegyet kaphassanak. Azt láttuk azonban, hogy a cégeknél sokszor nem értik, miért fontos ez, méghozzá gyakran azért, mert nincs olyan szakember náluk, aki ismerné a fenntarthatóság alapfogalmait. A fenntarthatóság eközben mozgalomból egyre inkább szakmává válik, mi is teszünk ezért itthon, mert elindítottuk a Certified Sustainability Manager (CSM) képzést, amelynek éppen a 4. évfolyama tanulja meg fél év alatt ezeket az alapfogalmakat. Az itt végzettek alumni programjából, oktatóikból (akik egyébként a hazai fenntarthatóság elitcsapatát alkotják) és a Green Brands minősített cégek képviselőiből állt össze a GB Academy, ez az új ernyőmárka és szervezet. 

MOME Open: Mesélnétek az ott zajló oktatási tevékenységről, a platform missziójáról?

L.G. és W.A.: A GB Academy a fenntarthatósági szakma összefogásával törődik, miközben évente díjazza is a legjobbakat. Jelenleg több mint 100 tagja van, és a CSM újabb évfolyamai folyamatosan gyarapítják a résztvevők számát. A közösség számára a legfrissebb aktualitásokról szóló, eszmecserére is alkalmat adó üzleti reggeliket szervezünk, egy applikáció formájában létrejött számukra egy belső kommunikációs platform, amelyen szakmai infókat, eseményeket, fenntarthatósági álláslehetőségeket oszthatnak meg egymással. A GB Academy nemrég mutatkozott be a szakmának és a nagyközönségnek azzal, hogy szavazás során megalkotta a Top 25 legbefolyásosabb magyar zöld személyiség listáját, amelyet egy kiadvány részeként meg is jelentetett. A 90 főből álló longlistre 5 szempont alapján lehetett szavazni: társadalmi és gazdasági hatás, hitelesség, életmű és példamutatás – a pontszámok alapján az első 25 került végül a kiadványba. Ebből hagyományt szeretnénk, és rendszeresen megjelentetni ezt a listát.

 

 

MOME Open: Hogyan érhető tetten a vállalati fenntarthatósági a kommunikációban, annak valós környezeti és társadalmi hatása, haszna?

L.G. és W.A.: Úgy fogalmaznánk inkább, hogy olyan üzeneteket, akciókat, törekvéseket, stratégiákat szeretnénk viszontlátni az earned, owned, paid médiában, amelyek valós és pozitív környezeti-társadalmi hatást érnek el. Szóba került a greenwashing: itt a marketingnek, PR-nak óriási szerepe van abban, hogy visszafogja a zöld nagyotmondás vagy semmitmondás kereskedelmi kényszerét a vállalati menedzsment részéről. Ha ezt a felelősséget magukénak érzik a tanfolyam végén a hallgatók, már sikerrel jártunk.

MOME Open: A tavasszal induló képzésen elhivatott és tapasztalt szakemberektől tanulhatnak a résztvevők. A témakör mely aspektusai kerülnek megvilágításra a tanfolyam során?

L.G. és W.A.: A hathetes képzés a fenntarthatóság alapfogalmainak megismertetésével indul, hiszen bizonyos általános ismeretek nélkül nem lesz érthető a folytatás. Ez egy rövid vázlat a CSM-képzés néhány tanegységéből, de nagyon ajánljuk az egész képzés elvégzését, ha valaki komolyan gondolja a fenntarthatósággal való foglakozást.

 

 

Természetesen nagy hangsúlyt kap az etikus marketing, amely még arra is kitér, hogy milyen szerepe van a bojkottoknak a fenntarthatósági kommunikációban. Megismertetjük a hallgatókat a zöld vásárlókkal, piackutatással, a fenntarthatósági jelentésekkel. Nem kerülhetjük el a fenntarthatósági ügyek PR-kérdéseit, benne a greenwashinggal. Ezt a blokkot Litkai Gergely humorista-zöld influencer egy exkluzív előadása egészíti ki. Nincs MOME képzés design nélkül, így a fenntartható design és a csomagolás is önálló blokkot kap, csakúgy mint a fenntartható rendezvények kérdése.


Fenntartható design és kommunikáció képzés  https://open.mome.hu/fenntarthatosagi-kommunikacios-kepzes/
Jelentkezési határidő: November 3.
Kezdés: November 13.

 

közzétéve: 2023. 03. 28.