Interjú Lelkes Mátyással, először induló Automotive design sketching – Intenzív rajztanfolyamunk oktatójával

Lelkes Mátyás frissen diplomázott formatervező, aki egyetemi évei alatt négy félévet a Mercedes-Benz-el kollaborációban működő Mobility Design Lab csapatának tagjaként töltött. Mátyás négy különböző Mercedes koncepciót tervezett, valamint egy E- Enduro MTB koncepciót a YT márkával való egyetemi együttműködésben. Továbbá csapatmunkában  egy innovatív mentőhordágy koncepciót tervezett, amelyet az MOME Formatervező tanszék zsűrije nevezett a 2024-es RedDot díjra, amelyet sikeresen el is nyertek! Több, mint 10 éve szenvedélye az autó design és skiccek világa, emellett rendszeresen készít autó tematikájú illusztrációkat is.

MOME Open: Mikor és miért kezdtél érdeklődni a formatervezés és az autórajzolás iránt? Mi vonzott ehhez a területhez?

Lelkes Mátyás: 16 éves voltam, amikor egy rajzpályázaton vettem részt, ahol a feladat egy futurisztikus autó tervezése volt. Egyike voltam a 12 nyertesnek, a jutalmunk pedig egy 3 napos workshop volt az akkori MOME-s végzős járműtervező hallgatókkal. Köztük volt Dániel Tünde (Audi) és Sebestyén Marcell (KIA), akiket élőben láttam skiccelni és ez az élmény nagy hatással volt rám. Ott szippantott be ez a világ.

M.O.: Egyetemi éveid alatt a Mercedes-Benz-el kollaborációban működő Mobility Design Lab csapatának tagja voltál. Hogyan kerültél ebbe a csapatba és melyik volt a legérdekesebb vagy legemlékezetesebb projekt, amin a Mercedes-Benz-el dolgoztál?

L.M.: A Mobility csapatba BA2-ben lehet bekerülni leghamarabb, viszont már az első évben is van lehetőség aktívan készülni erre, ugyanis minden félévben indul az Automotive skicc kurzus a formatervező tanszéken belül, ami kvázi egy előkészítő a Mercis projektekre. Itt az alapvető kézi skicc technikákat tanuljuk meg. Én az egész BA1 során jártam erre az órára, minden egyéb feladatom mellett, majd BA2 elején sikerült bejutnom a járműves csapatba, így összesen 4 félévet tölthettem el ebben a programban. A legérdekesebb projektem talán a Maybach Majesty concept volt, ami egy kicsi, 2 személyes önvezető városi autó, amelyhez inspirációként az ékszereket, és a drágaköveket vettem alapul. Ennek a projektnek a végeredményét Stuttgartban mutathattuk be a Mercedes designereinek, és talán erre kaptam a legtöbb pozitív visszajelzést.

M.O.: Először indul Automotive design sketching – Intenzív rajztanfolyam a MOME Opennél. Mit tanulhatnak tőled a résztvevők, milyen készségeket sajátíthatnak el?

L.M.: A tanfolyamon lépésről lépésre átvesszük az automotive design sketching alapjait, mind elméleti, mind gyakorlati szinten, az alapvető fogalmaktól és arányrendszerektől indulva, a vonalkezelésen át a legapróbb technikai trükkökig. Kezdetben létező autókat skiccelünk, majd a tanfolyam előrahaladtával a résztvevők saját ötleteiket is demonstrálhatják egy-egy modell újragondolásával.

M.O.: Kiknek ajánlanád a tanfolyamot? Kiket vársz a képzésre?

L.M.: Egyrészt ajánlom azoknak, akik erre egy hobbiként, élményként szeretnének tekinteni, de azoknak is tudom ajánlani, akiket komolyan érdekel ez a szakma, és adott esetben a MOME-ra terveznek jelentkezni a jövőben. Nem árt, ha van némi rajzi alaptudás, de ezt nem mondanám feltételnek a kurzus elvégzéséhez. Ami igazán fontos, az a nyitottság és a kíváncsiság! Biztos vagyok benne, hogy aki érdeklődik a téma iránt, egy mélyebb, szorosabb kapcsolatot ápol az autók világával, emiatt pedig arra számítok, hogy egy igazi autórajongó csapat jön majd össze!

M.O.: Hogyan látod az autótervezés jövőjét, különösen a fenntarthatóság és az elektromos járművek korában?

L.M.: Ez egy olyan kérdéskör ami óriási hatással van a világ változásaira, napokig tudnék beszélni a témáról, így most igyekszem nagyon rövidre fogni. Jelenleg egy hatalmas átrendeződés zajlik az autóiparban, szinte havonta jelenik meg egy új szereplő, aki versenyképes modelleket tud piacra dobni. Nem én fogom megválaszolni, hogy az elektromos autóké-e a jövő, de mindenesetre jelenleg ez a legerősebb trend, ami természetesen a design-ra is hatással van. Jól látható, ahogy egyes gyártók egyszerre alkalmaznak régi, megszokott, bevált formai elemeket és új, az elektromos működésből következő formai megoldásokat, amik között nehéz igazán jó egyensúlyt találni. Ezt jól mutatják a autós tematikájú közösségi oldalak kommentmezői.
A fenntarthatóság egy rendkívül összetett kérdés, nekem, mint formatervező talán az egyik legérdekesebb jelenség a autómegosztó szolgáltató cégek terjedése, ahol a felhasználók csak egy-egy rövid útra használnak autót és nem rendelkeznek sajáttal. Ez egy viszonylag új koncepció, és jó példa arra, hogy rendszerben kell gondolkodnunk ahhoz, hogy az autókat egy fenntarthatóbb szerepkörbe toljuk a jövőben. Biztos vagyok benne, hogy az autók jelen lesznek, mint egyéni tulajdon, de emellett úgy gondolom egyre inkább a közlekedés szervesebb részévé is kell válniuk, szorosabb kapcsolatot létesítve a tömegközlekedési eszközökkel, gondolok itt elsősorban a nagyvárosokra, amik egyre nagyobb szerepet töltenek be a modern társadalmakban.

M.O.: Milyen új technológiák és trendek befolyásolják jelenleg a formatervezést, és hogyan hatnak ezek a te munkádra?

L.M.: Két dolgot említenék meg. Az egyik az AI szoftverek térhódítása, amikből már vannak kifejezetten designereknek szóló verziók is, ezeket fontos, hogy nyomon kövessem, teszteljem, használjam, ugyanis ezt teszik az autóipari szereplők is. A másik érdekes változás a gyártás technológiák fejlődése, pl. a 3D nyomtatás egyre széleskörűbb alkalmazhatósága. Ezek mind olyan változások, amelyek egyre nagyobb teret adhatnak a designerek fantáziájának, így engem is nagyon foglalkoztatnak. A szakdolgozatom témája is az AI és a cardesign kapcsolata volt.

M.O.: Van kedvenc autódizájnod, akár saját munkáid közül, akár más tervezőktől?

L.M.: Nincs kifejezett kedvencem, túl sokat szeretek ahhoz, hogy választani tudjak egyet, de nagy kedvencem az első generációs Porsche 911, vagy a tojáslámpás 996, első generációs Fiat 500, első generációs BMW Z4 és még sorolhatnám 🙂

M.O.: Milyen tanácsot adnál azoknak a fiataloknak, akik most kezdik el tanulmányaikat a formatervezés területén, illetve azoknak, akik a képzésre jelentkeznének?

L.M.: Talán a legfontosabb, hogy merjenek lassan, lépésről lépésre haladni. Nagyon hiszek a következetes, fokozatos fejlődésben, bármilyen területről legyen szó. Rajzoljanak sokat kézzel. A rengeteg digitális eszköz között ez mindig egyfajta feltöltődést tud adni. És talán még annyit, hogy legyenek saját gondolataik, véleményük a design-ról, ehhez pedig érdemes a legkülönbözőbb területekről inputokat gyűjteni, kulturálódni. Az inspiráció bárhonnan jöhet, és jó, ha mindig készen állunk arra, hogy észrevegyük azt.


Ha szenvedélyesen érdekelnek az autók és szeretnéd megérteni az autók formáit, és hitelesen visszaadni azokat skicc-ben, várunk augusztusban induló tanfolyamunkra!

Jelentkezési határidő: Augusztus 9.
Kezdés: Augusztus 15.

További információk és jelentkezés ☞ https://open.mome.hu/automotive-design-sketching/

közzétéve: 2024. 07. 11.