A rendező gyakran magányos hősként él a filmes köztudatban: valaki, aki egyedül álmodja meg a filmet, majd végigvezeti a stábot a megvalósítás útján. Deák Kristóf, a Mindenki című kisfilmjéért Oscar-díjat nyert rendező ezzel a szemlélettel szemben valami egészen mást képvisel – és ezt a látásmódot kínálja fel azoknak is, akik jelentkeznek új tanfolyamára.
„Azt látom, hogy a rendezés nem egy magányos műfaj. Az a fajta rendezés, hogy otthon kitalálok egy jelenetet, és utána kiosztom mindenkinek a feladatokat – ez nagyon ritkán működik igazán jól. A legjobb ötletek azokból a közös helyzetekből születnek, ahol a rendező kérdez, reagál és figyel” – mondta a tanfolyamot bemutató webináriumon Kristóf.
A hathetes tanfolyam fókuszában a közös történetalkotás, az improvizáció, és a színészekkel való kreatív munka áll. A résztvevők nem kész forgatókönyvekkel dolgoznak, hanem színészekkel együtt hoznak létre jeleneteket, amelyekből később akár teljes történetek is kirajzolódhatnak.
„Ez a tanfolyam olyan, mintha egy próbafolyamatban vennél részt. Színészekkel, valós jelenetekkel, valós helyzetekkel. Ezt nem lehet könyvből megtanulni” – hangsúlyozta Kristóf.
Az órák péntek délutánonként és szombatonként zajlanak, és minden hétvégén egy-egy új alkotói kihívás kerül a középpontba. A rendezők gyakorlatban tanulnak meg irányítani egy jelenetet, miközben teret adnak a színészek kreativitásának is.
Bár a kurzus nem kizárólag végzett filmeseknek szól, alapvető filmes tudás szükséges a részvételhez. A jelentkezőktől elvárás, hogy ismerjék a filmes alapkifejezéseket, jelenetépítési logikákat, és legyen valamilyen előzetes tapasztalatuk akár gyakorlati, akár elméleti téren.
„Nem a nulláról indulunk, de nem is zárkózunk el attól, ha valaki más háttérrel érkezik. Olyan résztvevőket keresünk, akiknek van filmes affinitásuk, és szeretnék ezt rendezőként tovább fejleszteni” – fogalmazott Kristóf.
A kurzus végén a résztvevők felnőttképzési tanúsítványt kapnak, és olyan gyakorlati tapasztalattal távoznak, amelyet a későbbi alkotásaikban is hasznosítani tudnak.
A képzés egyik legnagyobb értéke, hogy valós helyzeteket modellez. A résztvevők élesben próbálhatják ki magukat rendezőként – nem elméleti órákon, hanem igazi alkotói közegben, valódi színészekkel dolgozva. A tanfolyam során nemcsak jelenetek, de egy saját rendezői látásmód is formálódik, hiszen a kurzus középpontjában az érzékeny, empatikus vezetés és a kreatív együttműködés áll.
Kristóf így foglalta össze a kurzus célját:
„Azt szeretném átadni, hogy a rendezés nem kontroll, hanem figyelem. Az a rendező, aki jól figyel a színészeire, a stábra, és közben tartja a vízióját, az nemcsak jó jeleneteket fog létrehozni, de egy olyan alkotói közösséget is, amelyik hisz benne.”