Kovács Zsuzsa, az Insight tanfolyam vezetője, 2008 óta foglalkozik UX-szel, 9 évig dolgozott a Prezinél mint UX Kutató, majd a UX Research csapat vezetőjeként. Megszállottan kutatja a felhasználói viselkedést személyesen és távolról, kvalitatívan és kvantitatívan, szervezetten és gerillában. Olvasd el a vele készített interjút és tudd meg, kinek való a UX, és milyen lehetőségeket tartogat a felhasználói élmény kutatás!
Ki jelentkezhet a tanfolyamra? Milyen szakmai háttérrel rendelkező embereket vártok?
Nincsen semmilyen kizáró ok, akármilyen háttérrel érkezhetnek a hallgatók. Ha érdekelnek az emberek, hogy mi foglalkoztatja őket, milyen problémáik vannak, és ha általánosságban is elmondható, hogy kíváncsi természet vagy, aki szeret a dolgoknak utánanézni, és megérteni, mi hogyan működik a világban, az egy elég jó belépési pont a kutatásba.
Ki tudnád fejteni, hogy mi is az a UX research, illetve hogy tulajdonképpen mivel foglalkoztok a mindennapokban?
A UX kutatás a termékfejlesztés folyamatának egy nagyon fontos része, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy jó termékeket készítsünk. Ideális esetben egy termék egy jól definiált problémát akar megoldani, a kutató feladata pedig megtalálni ezeket az embereket, és beszélgetni velük, hogy megérthessük, hogyan viszonyulnak ők ehhez a problémához. Számos módszer segíti őket abban, hogy világosan lássuk: hogyan oldják meg ezt a problémát az érintettek jelenleg, ha van rá valamilyen megoldásuk; illetve, hogy milyen motivációik, fájdalompontjaik, frusztrációik vannak. Ez a tudás pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a terméktervezők válaszul egy jó megoldást tudjanak tervezni, ami könnyen érthető, és amit szeretnek használni az emberek.
A kutatás másik fontos területe a felmerülő megoldási javaslatok validálása. Amikor elindul a tervezés, és formát ölt egy lehetséges megoldás, akkor megvizsgáljuk, hogy mennyire jó megoldása is ez az adott problémának: mennyire érthető, mennyire könnyen használható. A UX kutatónak az is a feladata, vagy célja – mondhatjuk felelőssége –, hogy egy jól használható, könnyen érthető megoldás szülessen. Nem egy olyan termék, melynek megértéséhez hosszú tutoriálokat, vagy leírásokat kell elolvasni, hanem ami magától értetődő.
Hogyan épül fel a kurzus? Miként ismerkednek meg a résztvevők a UX területével?
A kurzus egyik legfontosabb része a projektmunka, mivel a UX kutatás, az akadémiai kutatással szemben, egy nagyon gyakorlatias terület. Hiába tanulnak a hallgatók elméletben a módszerekről, ha ezt nem tudják rögtön ki is próbálni, akkor ez a tudás idővel elhalványul, nem épül be a kutatói eszköztárba. Ezért a kurzus résztvevői projektcsapatokban járnak körül egy könnyen megközelíthető témát, és a tanfolyam végére egy komplett kutatási esettanulmányt állítanak össze, amely a kutatói portfóliójuk része lesz.
A csapatok munkáját pedig dedikált mentorok segítik, akik egytől egyig nagyon tapasztalt UX kutató szakemberek. Az ő feladatuk az, hogy sokéves szakmai tapasztalatukkal segítsenek a döntési pontoknál, támogassák a csapatokat kellőképpen leszűkíteni a kutatási témát, és gondoskodnak arról, hogy fókuszálva, a módszereket jól használva sikeresen vegyék az akadályokat.
Az interjú leirata a MOME Open őszi webináriuma alapján készült. A teljes beszélgetés ITT érhető el. Legfrissebb, tavaszi webináriumunkból Kovács Zsuzsa mellett megismerheted a tanfolyam új társvezetőjét Kincses Annát is. A teljes beszélgetést ITT nézheted meg.
Tudj meg többet a tanfolyamról ☞ https://open.mome.hu/insight/