Ökológiai Sound Design

online tanfolyam

kezdés:
2021. május 12.

A tanfolyam elméleti és gyakorlati alapozó ismereteket kíván átadni a szónikus ökológia interdiszciplináris területén, egymásba érő tudások találkozásánál (akusztikai ökológia, bioakusztika, Deep Listening, hangtáj ökológia, ökológiai hangművészet, terepfelvétel, városi hangdizájn.)

Az elméleti alkalmak során a résztvevők betekintést kapnak az akusztikai ökológia történetébe, alapelveibe, aktivitásaiba. Megismerik az ökológiai hangművészet és a hangtáj-kompozíció módszereit, kiemelkedő művelőit és alkotásait.

A képzés gyakorlati oldala az "ökológiai hangdizájn" kontextusába tartozó munka tervezése, megvalósítása. Ez lehet közös projektben való részvétel, vagy egyéni munka saját elgondolás alapján.

A képzés ára

120 000 Ft + ÁFA

Jelentkezés

Jelentkezési határidő:
2021. április 25.

Kezdés:
2021. május 12.

Tematika és ütemezés

A tanfolyam két szakaszra oszlik. Májustól június közepéig 4 tanórás elméleti előadások zajlanak, összesen 6 alkalommal.

  • 1. alkalom

    május 12.

    • Általános bevezető az ökológiáról. Koltai Tamás előadása
    • Az akusztikai ökológia története és gondolatköre
    • Akusztikai kommunikáció
    • Hallgatások: Hildegard Westerkamp; Vancouver Soundscape etc.
  • 2. alkalom

    május 19.

    • A hangtáj jellemzői, működése, sajátságai
    • Steven Feld munkássága. A soundscape és az ember hangkultúrájának születése
    • Budapesti hangséta
  • 3. alkalom

    május 26.

    • A Kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetének "Hangzó város" programja - Mizsei Zoltán előadása
    • A kortárs avantgarde és a terepfelvétel alapú kompozíció: John Cage, Pierre Schaeffer, Luc Ferrari darabjai
  • 4. alkalom

    június 2.

    • Pauline Oliveros és a Deep Listening
    • Épített terek hang-ökológiája
    • Hallgatások: Pauline Oliveros darabjai helyspecifikus installatív művek
  • 5. alkalom

    június 9.

    • Soundscape kompozíció és ökologikus hangművészet
    • Hallgatások: Bob Ostertag; Szigetvári Andrea; Sáry László; Chris Watson; Jez Riley French; Peter Cusack; Jana Winderen; Matthew Burtner
  • 6. alkalom

    június 16.

    • Új technológiák használata a szónikus ökológia területein
    • Klankenbos (Belgium); az ellendi Hangfarm (H); Applikációk: Hush City; Soundprint; Noosa
    • Hangtérképek: Radio Aporee; City and Memory; Locus Sonus; David Dunn és a Bark Beetle Patent

Az egyes alkalmakat "zajszolfézs" és egyéb hallgatási gyakorlatok, valamint hangtáj-elemzések teszik teljessé. Azok számára, akik igénylik, külön költség nélkül lehetővé tesszük szoftver- és hangfelvételi ismeretek elsajátítását. Ezekben a hetekben előkészületeket teszünk a gyakorlati munkára, informálódás, témaválasztás, anyaggyűjtés, konzultáció formájában.

A tanfolyam második szakasza az intenzív projekthét, amelyre a tervek szerint június 21 és 26 között kerül sor. A projekthét 5 napon keresztül, napi 6 órában zajló munkát jelent. Ez lehet csoportban való részvétel, vagy egyéni. A csoportos munkák történhetnek valamely, a MOME által tervezett projektben, például:

  • a Merzse-mocsár interaktív hangtérképe
  • a Balaton-felvidéki Nemzeti Park hangvilága
  • a Szigetköz hangvilága

Az egyéni projekt lehet valamely értéket képviselő, pozitív hangtáj dokumentálása, fenntarthatóságának elősegítése, vagy lehet egy problematikus hangvilág kritikai megközelítése. A javasolt eredmény soundscape kompozíció vagy installáció, terepfelvételek alapján. Gyakorlati munka lehet a témához kapcsolódó podcast készítése is. A kurzust záróesemény fogja megkoronázni, az elkészült munkák prezentációjával, összegzésével, várhatóan 2021. június 26-án.

Neked szól, ha

  • érdeklődsz az urbánus környezetek és/vagy a természet hangvilága iránt
  • érdeklődsz az ökológia iránt általában
  • érdeklődsz a terepfelvételek készítése és a hangdizájn iránt

Nem Neked szól, ha

  • kifejezetten a filmes, vagy játék sound design az érdeklődési területed
    (ebben az esetben Sound Design 1.0 tanfolyamunkat ajánljuk)

Oktatók

  • Hajnóczy Csaba

    A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem adjunktusa. Akusztikai kommunikációt, zenetörténetet, zenei produkciós ismereteket, hangdesignt tanít. 1983-ban végzett a Liszt Ferenc Zeneakadémia Zenetudományi tanszakán. Aktív muzsikusként a Kontroll Csoport zeneszerző-gitárosa volt, illetve a Kampec Dolores együttesben és improvizatív formációkban jelenleg is működik. Aktuális tevékenysége a terepfelvételekkel való komponálás.

  • Koltai Tamás

    Biológus, az utóbbi időben városi zöld felületek, zöld homlokzatok, beltéri vertikális kertek és az intézményi kertészkedés foglalkoztatják. Kutat, dolgozik, önkénteskedik, kapcsolatokat és együttműködéseket épít, a rendszerszemléletű megközelítésben hisz.

  • Mizsei Zoltán

    Mizsei Zoltán a Liszt Ferenc Zeneművészeti Akadémián szerezte diplomáját a karvezetés és egyházzene szakon. DLA-ját 2004-ben kapta meg. Jelenleg az egyházi zenei tanszék docense. Reneszánsz egyházzenét, kórusvezetést és beszédgyakorlartot oktat. 2014 óta a Schola Academica kórus karnagya. Több régizene- és világzenei együttesben énekel és játszik hangszereken, zenét komponál kortárs táncelőadásokhoz és filmekhez. Improvizációt oktatott zeneterapeutáknak az ELTÉ-n. Különféle fesztiválokat és műhelyeket szervezett a komponált zene és a hangtáj ötvözése érdekében. A közelmúltban létrehozta a zenei laboratóriumot a Kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetében (iASK), ahol interdiszciplináris, hangművészeti, turisztikai és oktatási fejlesztések folynak „Hangzó város” címmel.

Referenciák

Web

 

Ajánlott irodalom

  • Feld, Steven: Sound and Sentiment; Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression
  • Kovács Balázs: Digitális plein air: a hangművészet ökológiai nyúlványai.
    In: Cirka 2018 március, PTE
  • Krause, Bernard L.: Great Animal Orchestra
  • Rothenberg, David: Why Birds Sing: One Man’s Quest to Solve an Everyday Mystery
  • Russolo, Luigi: A zajok művészete, ford. Kovács-Parrag Judit.
    Online: http://www.cirkart.hu/2018/03/03/a-zajok-muveszete/
  • Schafer, R. Murray The Soundscape - Our Sonic Environment and the Tuning of the World.
  • Truax, Berry: Acoustic Communication.

COVID Protokoll

Bízunk benne, hogy a kurzus kezdetekor már nyitva lesz az egyetem. Ha mégsem, távoktatásban kezdünk, és amint lehet, visszatérünk a személyes jelenléthez. Ha a legrosszabb forgatókönyv valósul meg, és júniusra sem normalizálódik az élet, a gyakorlati hetet a kiscsoportos konzultációkat lehetővé tevő rendszabályok szerint, személyes részvétellel bonyolítjuk le, vagy elhalasztjuk, amíg legalább ez lehetségessé válik.