Ökológiai Sound Design

tanfolyam

kezdés:
2022. június 20.

A tanfolyam elméleti és gyakorlati alapozó ismereteket kíván átadni a szónikus ökológia interdiszciplináris területén, egymásba érő tudások találkozásánál (akusztikai ökológia, bioakusztika, Deep Listening, hangtáj ökológia, ökológiai hangművészet, terepfelvétel, városi hangdizájn.)

Az elméleti alkalmak során a résztvevők betekintést kapnak az akusztikai ökológia történetébe, alapelveibe, aktivitásaiba. Megismerik az ökológiai hangművészet és a hangtáj-kompozíció módszereit, kiemelkedő művelőit és alkotásait.

A képzés gyakorlati oldala az "ökológiai hangdizájn" kontextusába tartozó munka tervezése, megvalósítása. Ez lehet közös projektben való részvétel, vagy egyéni munka saját elgondolás alapján.

A képzés ára

190 000 Ft + ÁFA

Last minute -20% kedvezmény!
Küldd el az Ökológiai Sound Design jeligét a open@mome.hu e-mail címre péntekig, hogy megkapd a 20% kedvezményt!

Jelentkezés

Jelentkezési határidő:
2022. június 13.

Kezdés:
2022. június 20.

Tematika és ütemezés

A tanfolyam elméleti és gyakorlati szakaszra oszlik.
4, egyenként 4 tanórás elméleti előadás lesz június 20-án, 21-én, 23-án és 24-én 17 órától, a MOME Zugligeti úti campusán.

Gyakorlati hét: június 27-ei héten minden nap 10 és 18 óra között.

Záróprezentáció: július 2, szombat, 17h

  • 1. alkalom

    • Az akusztikai ökológia története, gondolatköre és jelene.
    • Akusztikai kommunikáció
    • Budapest, mint hangtáj. Farkas-Kovách Réka előadása
  • 2. alkalom

    • A hangtáj jellemzői, működése, sajátságai
    • Steven Feld munkássága. A soundscape és az ember hangkultúrájának születése
    • A Szigetköz, mint hangtáj – hangökológiai projekt a Szigetköz általános fejlesztésének keretében az iASK kutatásának keretében
  • 3. alkalom

    • A Kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetének "Hangzó város" programja - Mizsei Zoltán előadása
    • A kortárs avantgarde és a terepfelvétel alapú kompozíció: John Cage, Pierre Schaeffer, Luc Ferrari darabjai
  • 4. alkalom

    • Épített terek hang-ökológiája
    • Soundscape kompozíció és ökologikus hangművészet (Bob Ostertag; Szigetvári Andrea; Sáry László; Chris Watson; Jez Riley French; Peter Cusack; Jana Winderen; Matthew Burtner). Új technológiák használata a szónikus ökológia területein. David Dunn és a Bark Beetle Patent; Hangtérképek: Radio Aporee; City and Memory; Locus Sonus; Klankenbos (Belgium); az ellendi Hangfarm (H); Applikációk: Hush City; Soundprint; Noosa

Az egyes alkalmakat "zajszolfézs" és egyéb hallgatási gyakorlatok, valamint hangtáj-elemzések teszik teljessé. Azok számára, akik igénylik, külön költség nélkül segítséget nyújtunk szoftver- és hangfelvételi ismeretek elsajátításában. Az elméleti időszakban előkészületeket teszünk a gyakorlati munkára, informálódás, témaválasztás, anyaggyűjtés, konzultáció formájában.

A tanfolyam második szakasza az intenzív projekthét, amelyre június 20 és 25 között kerül sor. A projekthét 5 napon keresztül, akár napi 6 órában zajló munkát jelent. A projekt lehet valamely értéket képviselő, pozitív hangtáj dokumentálása, fenntarthatóságának elősegítése, vagy lehet egy problematikus hangvilág kritikai megközelítése. A javasolt eredmény soundscape kompozíció vagy installáció, terepfelvételek alapján. Gyakorlati munka lehet a témához kapcsolódó podcast készítése is. A kurzust záróesemény fogja megkoronázni, az elkészült munkák prezentációjával, összegzésével, várhatóan 2021. június 25-én.

Neked szól, ha

  • érdeklődsz az urbánus környezetek és/vagy a természet hangvilága iránt
  • érdeklődsz az ökológia iránt általában
  • érdeklődsz a terepfelvételek készítése és a hangdizájn iránt

Nem Neked szól, ha

  • kifejezetten a filmes, vagy játék sound design az érdeklődési területed
    (ebben az esetben Sound Design 1.0 tanfolyamunkat ajánljuk)

Oktatók

  • Hajnóczy Csaba

    A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem adjunktusa. Akusztikai kommunikációt, zenetörténetet, zenei produkciós ismereteket, hangdesignt tanít. 1983-ban végzett a Liszt Ferenc Zeneakadémia Zenetudományi tanszakán. Aktív muzsikusként a Kontroll Csoport zeneszerző-gitárosa volt, illetve a Kampec Dolores együttesben és improvizatív formációkban jelenleg is működik. Aktuális tevékenysége a hangökológiai kutatás és a terepfelvételekkel való komponálás.

  • Mizsei Zoltán

    Mizsei Zoltán a Liszt Ferenc Zeneművészeti Akadémián szerezte diplomáját a karvezetés és egyházzene szakon. DLA-ját 2004-ben kapta meg. Jelenleg az egyházi zenei tanszék docense. Reneszánsz egyházzenét, kórusvezetést és beszédgyakorlartot oktat. 2014 óta a Schola Academica kórus karnagya. Több régizene- és világzenei együttesben énekel és játszik hangszereken, zenét komponál kortárs táncelőadásokhoz és filmekhez. Improvizációt oktatott zeneterapeutáknak az ELTÉ-n. Különféle fesztiválokat és műhelyeket szervezett a komponált zene és a hangtáj ötvözése érdekében. A közelmúltban létrehozta a zenei laboratóriumot a Kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetében (iASK), ahol interdiszciplináris, hangművészeti, turisztikai és oktatási fejlesztések folynak „Hangzó város” címmel.

  • Farkas-Kovách Réka

    Farkas-Kovách Réka, első diplomáját az ELTE Pszichológia szakán szerezte, ahol a környezetpszichológia meghatározó volt számára. Tanulmányait a MOME Designkultúra szakán folytatta, ahol diplomamunkájának fókuszában Budapest hangtáj alapú megközelítése állt. Jelenleg az akusztikai ökológia területét kutatja, hanginstallációt épít, podcast-et csinál és hangfelvevővel járja a várost.

Referenciák

Web

 

Ajánlott irodalom

  • Feld, Steven: Sound and Sentiment; Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression
  • Kovács Balázs: Digitális plein air: a hangművészet ökológiai nyúlványai.
    In: Cirka 2018 március, PTE
  • Krause, Bernard L.: Great Animal Orchestra
  • Rothenberg, David: Why Birds Sing: One Man’s Quest to Solve an Everyday Mystery
  • Russolo, Luigi: A zajok művészete, ford. Kovács-Parrag Judit.
    Online: http://www.cirkart.hu/2018/03/03/a-zajok-muveszete/
  • Schafer, R. Murray The Soundscape - Our Sonic Environment and the Tuning of the World.
  • Truax, Berry: Acoustic Communication.